The sky is not the limit….

Loop jij ook weleens tegen je eigen grenzen aan? Durf je iets niet? Heb je belemmerende gedachten dat je iets niet kan? Lees hieronder verder hoe lichamelijke training en het brein met elkaar kunnen samenwerken om je verder te helpen.


Ik doe kracht training met een cliënt, die al behoorlijk fit is en veel aan beweging doet. Kracht training deed ze echter niet. Ze had me in het begin verteld dat ze weleens problemen had gehad met haar evenwicht en balans. We trainen nu een paar weken en in het begin deed ik vooral “veilige” oefeningen, zoals de deadlift, squats en core stability oefeningen. Die heeft ze inmiddels goed onder de knie, dus ik besloot het eens over een andere boeg te gooien.

Ik ging met haar de pull up (optrekken) en de step up (op een plyobox) doen. Eerst durfde ze niet. Ze was bang haar evenwicht te verliezen. Onder begeleiding en stapje voor stapje liet ik haar de pull up doen en het lukte haar om zichzelf twee keer op te trekken met ondersteuning van een elastiek. Bij de step up deden we het op dezelfde manier, onder begeleiding, heel rustig aan, en ook dat lukte. Ze was zo trots en ik ook! Er was een schakel in haar hoofd omgegaan, ze kon dit dus wel! De ronde daarop ging nog beter. Vijf keer zichzelf optrekken en de step up met een medicine ball in haar handen. De derde ronde leek ze er geen moeite meer mee te hebben.

Haar zelfvertrouwen was enorm gegroeid. Ze was zo onzeker geweest, omdat ze dacht dat ze dit niet meer kon. Maar ze had voor zichzelf bewezen dat ze het wel kon en dat bracht iets teweeg in haar hoofd.
Soms zitten deze (belemmerende) gedachten letterlijk tussen je oren en zorgen die ervoor dat je iets niet meer doet of durft. Een trainer kan je op een veilige manier helpen wel die stap te zetten, zodat je brein ziet en ervaart dat je het wel kan. Mooie koppeling van trainen en de werking van het brein.