Slaap je fit!

Wist je dat slaap heel erg belangrijk is om je fit en energiek te voelen? Maar ook om af te vallen heb je voldoende rust nodig. Een lichaam in stress valt (in principe) niet af en stress kost enorm veel energie; energie die je dan niet kan gebruiken voor andere belangrijke processen in je lichaam, zoals je spijsvertering, hormonale balans en groei/herstel processen.

Voor elke 2 uur aan inspanning, zou 1 uur ontspanning moeten staan. Oftewel als je 16 uur per dag in touw bent geweest met werk, gezin, vrienden, sporten, dan zou je 8 uur rust nodig hebben om de balans in jouw lichaam weer te herstellen.

Slapen is cruciaal voor herstel van lichaamsweefsels en de verwerking van gebeurtenissen in je brein. Je slaapcyclus beslaat ongeveer 1,5 – 2 uur en in die cyclus ga je kort gezegd van lichte slaap, naar diepe slaap (herstel van lichaamsweefsel), naar je REM slaap (rapid eye movement, dromen, verwerking van gebeurtenissen in je brein).

Deze cyclus speelt zich meerdere malen per nacht achter elkaar af, de eerste 3 keer zijn erg belangrijk omdat de diepe slaap (lichamelijk herstel) hoofdzakelijk dan optreedt. Idealiter duurt je slaap voldoende lang om de cyclus zo’n 5 keer te doorlopen, zodat zowel lichaam als geest goed uitgerust zijn.

Je kan je ook voorstellen wat er gebeurt als je te weinig slaap krijgt. Je lichaam herstelt dan onvoldoende en je geest verwerkt onvoldoende. Lichaam en geest blijven teveel in de stress stand staan en het langdurige effect daarvan is niet mals. Je loopt meer risico op het ontwikkelen van depressieve klachten, het huidverouderingsproces gaat sneller door de aanmaak van Cortisol (stress hormoon) en je hebt verhoogde kans op gewichtstoename doordat slecht slapen de aanmaak van het trekhormoon Ghreline verhoogt en die van het verzadigingshormoon Leptine verlaagt.

Kortom lekker slapen dus! Zelf doe ik vaak wat simpele ademhalingsoefeningen om te ontspannen en beter te slapen.  En jij, slaap jij voldoende elke dag?