Gezonder, fitter, slanker in een uur, hoe dan….

Heb jij al lange tijd last van moeheid of heb je weinig energie? Ervaar je veel stress en wil je weten hoe je dit kan verminderen? Wil je graag afvallen, maar dan op een duurzame manier? Wil je gewoon beter in je vel zitten? Kortom wil jij je fitter en energieker voelen?

Ik laat je in een uur zien hoe je met kleine stappen heel veel kan bereiken, dat het niet moeilijk is en dat iedereen het kan.

Verwacht geen wonderpil of ijsbad, maar als je meer wilt weten over blijvend resultaat, dan is deze gratis informatie avond wat voor jou.

Na dit uur weet je hoe je meer energie krijgt, je gewicht beter onder controle krijgt en je in het algemeen beter gaat voelen.

Wacht niet langer en ga voor blijvend resultaat!
Aanmelden via info@vitaalcoachhilversum.nl
Wees er snel bij want VOL = VOL!
Data:
Gezonder in een uur: 17 december: 20.00 – 21.00
Slanker in een uur: 21 januari: 20.00 – 21.00

Hoe krijg je je hormonen weer in balans?

Ik krijg regelmatig de vraag hoe je je hormonen weer in balans kan krijgen en of daar een supplement voor is. Dat is best complexe materie, maar ik zal proberen hier een zo begrijpelijk mogelijk en nuttig antwoord op te geven.

Voeding  speelt een belangrijke rol bij de hormoonhuishouding. Als er onvoldoende energie uit onze voeding komt, vindt er een herverdeling plaats, waarbij bepaalde lichaamsfuncties altijd voorrang hebben,  zoals overleven (hormonen cortisol en insuline). Andere processen kunnen dan minder goed worden uitgevoerd (zoals bijv de spijsvertering en slaaphormoon melatonine).

Er zijn drie heel belangrijke hormonen en als die uit balans zijn, is de rest vaak ook uit balans. Hieronder noem ik ze en wat je er aan kan doen om ze beter in balans te krijgen:

Insuline: Insuline regelt de opname van “suikers” in de cel. Zodra we iets gegeten hebben, stijgt ons insulineniveau en dat zorgt ervoor dat de suikers de cel in kunnen, daarna daalt de insuline weer. Ze noemen insuline wel de grote verstoorder van onze hormonen, omdat we tegenwoordig de hele dag door “dingen” in onze mond stoppen, met continue schommelingen tot gevolg.  Beter is het als ons insulineniveau zo’n 2-3 keer op een dag piekt.
TIP: neem 3 eetmomenten op een dag en eet zo min mogelijk “snelle koolhydraten / suikers”. 

Cortisol: ons “stress” hormoon, maar dit hormoon zorgt er ook voor dat we ‘s ochtends wakker kunnen worden. Normaal is ons cortisolniveau om 5 uur in de ochtend op zijn hoogst en daalt dan gedurende dag. De hoofdfunctie van cortisol is glucose in het bloed vrijmaken, zodat onze spieren suikers hebben om in actie te komen. In onze 24/7 wereld is ons cortisol niveau continu aan het pieken, met uitputtingsverschijnselen tot gevolg. Al onze energie gaat naar dit systeem, spiermassa wordt afgebroken voor extra brandstoffen en buikvet wordt opgeslagen omdat dit minder energie kost. De enige manier om dit te doorbreken is om vaker te ontspannen. Door ontspanning komt je lichaam weer in de rust en herstel modus.

TIP: neem vaker een ontspanningsmomentje, doe een ademhalingsoefening , ga een half uurtje wandelen, of doe een andere activiteit waar jij van tot rust komt. GABA is een lichaamseigen tranquillizer en kan als supplement helpen om rustiger te worden. 

Melatonine: dit hormoon stuurt onze biologische klok aan, in de ochtend is het laag en zodra het donker wordt gaat het omhoog. Melatonine wordt verstoord door blauw licht (telefoons, ipads, televisie), maar ook bijvoorbeeld nachtdiensten en reizen door verschillende tijdzones verstoren het natuurlijk slaapritme. Als ons slaapritme verstoord is, heeft dat onder andere invloed op ons verzadigingsgevoel, dat werkt minder goed en we krijgen trek in zoetigheid.

TIP: herstel zoveel mogelijk je slaapritme, gemiddeld is 7-8 uur slaap voldoende. Vermijd blauw licht in de avond en doe iets waar je rustig van wordt zodat je beter kan slapen. Lavendelolie kan helpen voor een betere nachtrust.  5-HTP is een voorloper van serotonine (gelukshormoon) en melatonine, dit supplement kan de slaapkwaliteit verbeteren.

Bovenstaande tips komen je vast bekend voor en zijn niet eens heel moeilijk om te realiseren. Probeer eens stap voor stap elke tip op te volgen en kijk of je je er beter door gaat voelen. Loop je vast of heb je meer hulp nodig, dan kan je altijd contact met me opnemen.