Voorkomen of genezen?

Mijn tijdlijn herinnerde mij aan een gebeurtenis van 5 jaar geleden. Toen werd ik in een ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis, met ernstige uitdroging en zuurstoftekort. Longontsteking als complicatie van de griep. Ik was 37 jaar en ogenschijnlijk kerngezond…

Zelfs de huisarts was geschrokken hoe mijn toestand in 1,5 dag tijd zo was verslechterd, van gewoon een beetje verkouden en keelpijn naar dit.

Later hoorde ik van mijn huisarts dat in die periode heel veel “jonge” mensen in het ziekenhuis waren opgenomen als gevolg van longontsteking n.a.v. de griep. Op het nieuws heb ik er niets over gehoord.

Het toont wat mij betreft een paar dingen aan:

  1. Neem de griep serieus: elke griep! Neem rust op het moment dat je symptomen krijgt, denk niet het valt wel mee, want dan kan je hard worden terug gefloten door je lichaam.
  2. Wat is “gezond”? Ogenschijnlijk was ik gezond: geen overgewicht, ik rende regelmatig en was nooit ziek. Maar was ik echt gezond? Ik had erg veel stress, heel vaak hoofdpijn/migraine, liep regelmatig met een snotneus, dronk aardig wat alcohol, maar ik meldde me inderdaad nooit ziek. Wat paracetamol erin en door. Kortom was ik echt gezond? Ik betwijfel het, maar voor de buitenwereld leek het in ieder geval wel zo.
  3. Invloed van nieuwsberichten. De “normale” griep geeft ons geen angst, want er bestaat een vaccin voor en we horen er betrekkelijk weinig over op het nieuws. We horen niet dagelijks het aantal doden en we horen de uitzonderingsgevallen niet. Maar ze bestaan wel, herinnert mijn tijdlijn mij eraan. Nu horen we elke dag het aantal doden, het aantal IC opnames en uit elk land horen we de verhalen over uitzonderlijke gevallen, waardoor we de uitzondering als het gemiddelde gaan zien. Het jaagt mij angst aan en mijn brein vindt het lastig om dit nog te relativeren.

Vanuit mijn beroep als leefstijl-/vitaalcoach ben ik vooral heel benieuwd hoe het zit met punt 2 en welke invloed dat heeft bij het huidige virus. De cijfers laten inmiddels zien dat het virus gevaarlijker en dodelijker is voor mensen met onderliggende gezondheidsproblemen en overgewicht. Er werd gemeld dat 80% van de mensen op de IC overgewicht heeft. Daar schrik ik toch wel van. Wist je dat bijna 50% van de Nederlandse bevolking overgewicht heeft? Hoe zouden de IC cijfers eruit zien als minder mensen overgewicht hadden?

Op dit moment kunnen we niet veel doen, we houden met zijn allen onze adem in, houden afstand en wachten tot het virus beheersbaar is.

Als dit dan straks voorbij is en we gaan nadenken om dit in de toekomst te voorkomen, wat zou dan de sleutel zijn? Is dat het verhogen van IC capaciteit en regelmatig periodes in een soort van lock down gaan? Wachten op een vaccin? Allemaal best dure maatregelen.

Persoonlijk hoop ik dat er in de toekomst veel meer aandacht komt voor preventie. Natuurlijk kan je dan nog steeds pech hebben, maar de wet van de grote getallen laat zien dat je minder risico loopt als je onderliggende gezondheid goed is. Zelf heb ik na mijn ziekenhuis opname mijn leefstijl enorm veranderd. En sindsdien ben ik echt bijna nooit meer ziek geweest ;-).

Dit virus komt van buitenaf, maar een gezonde leefstijl begint bij jezelf!

Weerstand verhogen tegen ziekte/virussen?

We kunnen er met elkaar niet meer omheen, het Corona virus heerst in Nederland en in de hele wereld. Er wordt genoeg over geschreven en aangezien ik geen viroloog of arts ben, volg ik uiteraard de adviezen die gegeven worden door de erkende instanties.

Waar ik wel verstand van heb, is hoe je je lichaam zo gezond mogelijk kan houden zodat het een betere weerstand heeft om dit virus aan te gaan. Garanties zijn er niet, maar onderstaande tips helpen in ieder geval je weerstand te verbeteren. Doe er je voordeel mee. 

  • Slapen! Wist je dat slaap heel erg belangrijk is om gezond te blijven? Stress kost je lichaam enorm veel energie; energie die je dan niet kan gebruiken voor andere belangrijke processen in je lichaam, zoals groei/herstel processen, je spijsvertering en je hormonale balans. Daarom is slapen en ontspannen zo belangrijk, zodat je lichaam daar wel tijd voor heeft. Voor elke 2 uur aan inspanning, zou 1 uur ontspanning moeten staan. Oftewel als je 16 uur per dag in touw bent geweest met werk, gezin, vrienden, sporten, dan zou je 8 uur rust nodig hebben om de balans in jouw lichaam weer te herstellen.

Slapen is cruciaal voor herstel van lichaamsweefsels en de verwerking van gebeurtenissen in je brein. Je slaapcyclus beslaat ongeveer 1,5 – 2 uur en in die cyclus ga je kort gezegd van lichte slaap, naar diepe slaap (herstel van lichaamsweefsel), naar je REM slaap (rapid eye movement, dromen, verwerking van gebeurtenissen in je brein).

Deze cyclus speelt zich meerdere malen per nacht achter elkaar af, de eerste 3 keer zijn erg belangrijk omdat de diepe slaap (lichamelijk herstel) hoofdzakelijk dan optreedt. Idealiter duurt je slaap voldoende lang om de cyclus zo’n 5 keer te doorlopen, zodat zowel lichaam als geest goed uitgerust zijn. 

Kortom lekker slapen dus! Zelf doe ik vaak wat simpele ademhalingsoefeningen om te ontspannen en beter te slapen. 

  • Voldoende vitamine C! Vitamine C speelt een belangrijke rol voor het immuunsysteem. Zo is aangetoond dat vitamine C zowel de productie als de functie van de witte bloedcellen ondersteunt, ons leger tegen indringers (virussen, bacteriën en andere ongewenste micro organismes). Wij zijn zelf echter niet in staat de vitamine te produceren. Hierdoor zijn we volkomen aangewezen op ons voedingspatroon voor een toereikend vitamine C gehalte. Dus eet  voldoende groente en fruit, de voornaamste bron van vitamine C. Wil je je vitamine C niveau een extra boost geven dan kan het slikken van een goed supplement een welkome aanvulling zijn. 
  • Voldoende vocht/water drinken. Goed drinken is altijd belangrijk! Ons lichaam (en ook ons bloed) bestaat voor meer dan de helft uit water. Water is dus cruciaal om alle processen in ons lichaam goed te laten verlopen, ook de processen van ons immuunsysteem. Als je koorts hebt, verlies je nog meer vocht en is het belangrijk dat je meer drinkt dan normaal. Eventueel teveel vocht scheidt het lichaam uit.