Weerstand verhogen tegen ziekte/virussen?

We kunnen er met elkaar niet meer omheen, het Corona virus heerst in Nederland en in de hele wereld. Er wordt genoeg over geschreven en aangezien ik geen viroloog of arts ben, volg ik uiteraard de adviezen die gegeven worden door de erkende instanties.

Waar ik wel verstand van heb, is hoe je je lichaam zo gezond mogelijk kan houden zodat het een betere weerstand heeft om dit virus aan te gaan. Garanties zijn er niet, maar onderstaande tips helpen in ieder geval je weerstand te verbeteren. Doe er je voordeel mee. 

  • Slapen! Wist je dat slaap heel erg belangrijk is om gezond te blijven? Stress kost je lichaam enorm veel energie; energie die je dan niet kan gebruiken voor andere belangrijke processen in je lichaam, zoals groei/herstel processen, je spijsvertering en je hormonale balans. Daarom is slapen en ontspannen zo belangrijk, zodat je lichaam daar wel tijd voor heeft. Voor elke 2 uur aan inspanning, zou 1 uur ontspanning moeten staan. Oftewel als je 16 uur per dag in touw bent geweest met werk, gezin, vrienden, sporten, dan zou je 8 uur rust nodig hebben om de balans in jouw lichaam weer te herstellen.

Slapen is cruciaal voor herstel van lichaamsweefsels en de verwerking van gebeurtenissen in je brein. Je slaapcyclus beslaat ongeveer 1,5 – 2 uur en in die cyclus ga je kort gezegd van lichte slaap, naar diepe slaap (herstel van lichaamsweefsel), naar je REM slaap (rapid eye movement, dromen, verwerking van gebeurtenissen in je brein).

Deze cyclus speelt zich meerdere malen per nacht achter elkaar af, de eerste 3 keer zijn erg belangrijk omdat de diepe slaap (lichamelijk herstel) hoofdzakelijk dan optreedt. Idealiter duurt je slaap voldoende lang om de cyclus zo’n 5 keer te doorlopen, zodat zowel lichaam als geest goed uitgerust zijn. 

Kortom lekker slapen dus! Zelf doe ik vaak wat simpele ademhalingsoefeningen om te ontspannen en beter te slapen. 

  • Voldoende vitamine C! Vitamine C speelt een belangrijke rol voor het immuunsysteem. Zo is aangetoond dat vitamine C zowel de productie als de functie van de witte bloedcellen ondersteunt, ons leger tegen indringers (virussen, bacteriën en andere ongewenste micro organismes). Wij zijn zelf echter niet in staat de vitamine te produceren. Hierdoor zijn we volkomen aangewezen op ons voedingspatroon voor een toereikend vitamine C gehalte. Dus eet  voldoende groente en fruit, de voornaamste bron van vitamine C. Wil je je vitamine C niveau een extra boost geven dan kan het slikken van een goed supplement een welkome aanvulling zijn. 
  • Voldoende vocht/water drinken. Goed drinken is altijd belangrijk! Ons lichaam (en ook ons bloed) bestaat voor meer dan de helft uit water. Water is dus cruciaal om alle processen in ons lichaam goed te laten verlopen, ook de processen van ons immuunsysteem. Als je koorts hebt, verlies je nog meer vocht en is het belangrijk dat je meer drinkt dan normaal. Eventueel teveel vocht scheidt het lichaam uit. 

Tags: No tags

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *