Coaching op Leefstijl (CooL) in tijden van Corona, we gaan gewoon door!

Leefstijlcoaching in de 1,5 meter economie.

We gaan er gewoon mee door! Per mail, per post, per telefoon, per video, online en waar mogelijk ook weer live met 1,5 meter ertussen.

We wisten al dat een gezonde leefstijl belangrijk was en dat wordt nu des te meer bevestigd door de staatjes met onderliggende aandoeningen van Corona patiënten en slachtoffers.

Dus ben ik nog gemotiveerder om mensen te helpen naar een gezonde leefstijl. Met behulp van het CooL programma dat vergoed wordt door de basisverzekering begeleid ik mensen met overgewicht naar een gezonde leefstijl. Dit programma duurt 2 jaar en is tot nu toe al erg succesvol gebleken.

Begin september start ik weer een groep. Wil je meedoen? Er zijn nog plekken, mijn groep start 9 september op de woensdagochtend, in november start een avondgroep. Wil je eerder beginnen of op een ander moment? Check de site van www.leefstijlcoachesgooi.nl voor de data en tijden van mij en mijn collega’s.

Voorkomen of genezen?

Mijn tijdlijn herinnerde mij aan een gebeurtenis van 5 jaar geleden. Toen werd ik in een ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis, met ernstige uitdroging en zuurstoftekort. Longontsteking als complicatie van de griep. Ik was 37 jaar en ogenschijnlijk kerngezond…

Zelfs de huisarts was geschrokken hoe mijn toestand in 1,5 dag tijd zo was verslechterd, van gewoon een beetje verkouden en keelpijn naar dit.

Later hoorde ik van mijn huisarts dat in die periode heel veel “jonge” mensen in het ziekenhuis waren opgenomen als gevolg van longontsteking n.a.v. de griep. Op het nieuws heb ik er niets over gehoord.

Het toont wat mij betreft een paar dingen aan:

  1. Neem de griep serieus: elke griep! Neem rust op het moment dat je symptomen krijgt, denk niet het valt wel mee, want dan kan je hard worden terug gefloten door je lichaam.
  2. Wat is “gezond”? Ogenschijnlijk was ik gezond: geen overgewicht, ik rende regelmatig en was nooit ziek. Maar was ik echt gezond? Ik had erg veel stress, heel vaak hoofdpijn/migraine, liep regelmatig met een snotneus, dronk aardig wat alcohol, maar ik meldde me inderdaad nooit ziek. Wat paracetamol erin en door. Kortom was ik echt gezond? Ik betwijfel het, maar voor de buitenwereld leek het in ieder geval wel zo.
  3. Invloed van nieuwsberichten. De “normale” griep geeft ons geen angst, want er bestaat een vaccin voor en we horen er betrekkelijk weinig over op het nieuws. We horen niet dagelijks het aantal doden en we horen de uitzonderingsgevallen niet. Maar ze bestaan wel, herinnert mijn tijdlijn mij eraan. Nu horen we elke dag het aantal doden, het aantal IC opnames en uit elk land horen we de verhalen over uitzonderlijke gevallen, waardoor we de uitzondering als het gemiddelde gaan zien. Het jaagt mij angst aan en mijn brein vindt het lastig om dit nog te relativeren.

Vanuit mijn beroep als leefstijl-/vitaalcoach ben ik vooral heel benieuwd hoe het zit met punt 2 en welke invloed dat heeft bij het huidige virus. De cijfers laten inmiddels zien dat het virus gevaarlijker en dodelijker is voor mensen met onderliggende gezondheidsproblemen en overgewicht. Er werd gemeld dat 80% van de mensen op de IC overgewicht heeft. Daar schrik ik toch wel van. Wist je dat bijna 50% van de Nederlandse bevolking overgewicht heeft? Hoe zouden de IC cijfers eruit zien als minder mensen overgewicht hadden?

Op dit moment kunnen we niet veel doen, we houden met zijn allen onze adem in, houden afstand en wachten tot het virus beheersbaar is.

Als dit dan straks voorbij is en we gaan nadenken om dit in de toekomst te voorkomen, wat zou dan de sleutel zijn? Is dat het verhogen van IC capaciteit en regelmatig periodes in een soort van lock down gaan? Wachten op een vaccin? Allemaal best dure maatregelen.

Persoonlijk hoop ik dat er in de toekomst veel meer aandacht komt voor preventie. Natuurlijk kan je dan nog steeds pech hebben, maar de wet van de grote getallen laat zien dat je minder risico loopt als je onderliggende gezondheid goed is. Zelf heb ik na mijn ziekenhuis opname mijn leefstijl enorm veranderd. En sindsdien ben ik echt bijna nooit meer ziek geweest ;-).

Dit virus komt van buitenaf, maar een gezonde leefstijl begint bij jezelf!

Weerstand verhogen tegen ziekte/virussen?

We kunnen er met elkaar niet meer omheen, het Corona virus heerst in Nederland en in de hele wereld. Er wordt genoeg over geschreven en aangezien ik geen viroloog of arts ben, volg ik uiteraard de adviezen die gegeven worden door de erkende instanties.

Waar ik wel verstand van heb, is hoe je je lichaam zo gezond mogelijk kan houden zodat het een betere weerstand heeft om dit virus aan te gaan. Garanties zijn er niet, maar onderstaande tips helpen in ieder geval je weerstand te verbeteren. Doe er je voordeel mee. 

  • Slapen! Wist je dat slaap heel erg belangrijk is om gezond te blijven? Stress kost je lichaam enorm veel energie; energie die je dan niet kan gebruiken voor andere belangrijke processen in je lichaam, zoals groei/herstel processen, je spijsvertering en je hormonale balans. Daarom is slapen en ontspannen zo belangrijk, zodat je lichaam daar wel tijd voor heeft. Voor elke 2 uur aan inspanning, zou 1 uur ontspanning moeten staan. Oftewel als je 16 uur per dag in touw bent geweest met werk, gezin, vrienden, sporten, dan zou je 8 uur rust nodig hebben om de balans in jouw lichaam weer te herstellen.

Slapen is cruciaal voor herstel van lichaamsweefsels en de verwerking van gebeurtenissen in je brein. Je slaapcyclus beslaat ongeveer 1,5 – 2 uur en in die cyclus ga je kort gezegd van lichte slaap, naar diepe slaap (herstel van lichaamsweefsel), naar je REM slaap (rapid eye movement, dromen, verwerking van gebeurtenissen in je brein).

Deze cyclus speelt zich meerdere malen per nacht achter elkaar af, de eerste 3 keer zijn erg belangrijk omdat de diepe slaap (lichamelijk herstel) hoofdzakelijk dan optreedt. Idealiter duurt je slaap voldoende lang om de cyclus zo’n 5 keer te doorlopen, zodat zowel lichaam als geest goed uitgerust zijn. 

Kortom lekker slapen dus! Zelf doe ik vaak wat simpele ademhalingsoefeningen om te ontspannen en beter te slapen. 

  • Voldoende vitamine C! Vitamine C speelt een belangrijke rol voor het immuunsysteem. Zo is aangetoond dat vitamine C zowel de productie als de functie van de witte bloedcellen ondersteunt, ons leger tegen indringers (virussen, bacteriën en andere ongewenste micro organismes). Wij zijn zelf echter niet in staat de vitamine te produceren. Hierdoor zijn we volkomen aangewezen op ons voedingspatroon voor een toereikend vitamine C gehalte. Dus eet  voldoende groente en fruit, de voornaamste bron van vitamine C. Wil je je vitamine C niveau een extra boost geven dan kan het slikken van een goed supplement een welkome aanvulling zijn. 
  • Voldoende vocht/water drinken. Goed drinken is altijd belangrijk! Ons lichaam (en ook ons bloed) bestaat voor meer dan de helft uit water. Water is dus cruciaal om alle processen in ons lichaam goed te laten verlopen, ook de processen van ons immuunsysteem. Als je koorts hebt, verlies je nog meer vocht en is het belangrijk dat je meer drinkt dan normaal. Eventueel teveel vocht scheidt het lichaam uit. 

Wat werkt wel!

Het WWW thema oftewel: Wat Werkt Wel?  Wat bedoel ik hiermee?

Ons lichaam heeft globaal gezegd twee standen: de stress stand en de ontspannings (herstel) stand, ook wel de orthosympathicus en de parasympathicus genoemd. Als je lichaam in de ontspanningsstand staat, kan die niet in de stress stand staan en vice versa. Er kan dus maar een van beide aanstaan.

We zijn geneigd veel tijd te besteden aan de dingen die NIET goed zijn gegaan en maken ons druk om van alles wat eventueel MIS kan gaan. Door daarmee bezig te zijn staat je lichaam eigenlijk continu in de STRESS stand.

Als je focust op wat wel GOED gaat en je vaker doet wat je LEUK vindt, activeer je je PRETbrein en komt je lichaam in de ontspanningsstand. Pret aan, stress uit!

Besteed dus liever tijd aan wat wel werkt en wat je leuk vindt, dat is leuker en is ook nog eens beter voor je lichaam! Win-win toch?

Wat werkt wel voor jou?

Gewoontedieren

Goede voornemens? Probeer eens het eens anders te doen.

Herken je dat je elke dag dezelfde routine uitvoert? Zelfde ontbijtje, zelfde lunch, zelfde rondje hardlopen/fietsen? Ik zie veel mensen, die elke dag dezelfde routine volgen. Dat is natuurlijk heel comfortabel, maar je daagt jezelf er niet mee uit.

Variatie is een van mijn pijlers van een gezonde leefstijl. Variatie daagt je lichaam en geest uit om met verandering om te gaan en hierdoor word je flexibeler en weerbaarder. Maar hoe kan je dat dan op een slimme manier doen? In een keer alles veranderen is vaak niet fijn en hou je meestal niet lang vol. Door elke dag iets anders te doen, kan je op eenvoudige manier variatie en verandering in je leven introduceren.

De methode  ‘Do Something Different Every Day’ (DSD) biedt een relatief eenvoudig concept om te leren omgaan met (gedrags)verandering. Door elke dag een klein ding te doen wat een beetje buiten de eigen comfortzone ligt, wordt het steeds gemakkelijker om ander gedrag je eigen te maken. Vele stapjes maken dat je eigenlijk als vanzelf groeit in nieuw gewenst gedrag. En deze stapjes hebben opgeteld het effect van een grote sprong. Deze methode kan je op elke gewenste verandering toepassen (meer variatie, meer bewegen, anders eten, meer rust nemen).

Om meer variatie te introduceren, kan je bijvoorbeeld beginnen met het ontbijt van morgen anders te doen. De dag erna pas je een keer je lunch aan. Loop je vaste ronde eens de andere kant op. Zet de auto een stukje verder weg van de bestemming.

Wat ga jij morgen anders doen?

Rustig worden door adem te halen

Ervaar jij veel stress en drukte op een dag? Een makkelijke oefening om snel rustiger te worden is een ademhalingsoefening van Koen de Jong genaamd Langer Uitademen

Zo doe je het:

Ga lekker gemakkelijk zitten. Plaats je voeten ontspannen op de grond. Zet je rug rechtop zonder overdreven spanning. De manier waarop je zit voelt prettig en gemakkelijk.

Je kunt je handen op je buik plaatsen. Voel met je handen of je buik als vanzelf beweegt op het ritme van je ademhaling. Als je inademt zet je buik wat uit naar buiten, je voelt dit met je handen. Op het moment van uitademen zakken je handen weer terug. Zo bewegen je handen rustig en natuurlijk op het ritme van je ademhaling.

Tel dan eens het aantal seconden dat je inademt. Dat zal ergens tussen de 3 en 5 seconden liggen. Adem vervolgens iets langer uit dan dat je had ingeademd. Dus bijvoorbeeld 3 – 5 seconden inademen en dan 5 – 7 seconden uitademen. Doe dit rustig en ontspannen zonder iets te forceren.

De laatste stap is dat je na iedere uitademing een natuurlijke pauze laat vallen. Je lichaam weet precies wanneer het tijd is om te komen tot een volgende inademing. Tellen we alles bij elkaar op dan komen we tot het volgende adempatroon…

  • 3 – 5 seconden inademen
  • 5 – 7 seconden uitademen
  • 2 – 4 seconden adempauze

Doe deze oefening eens een week lang elke dag voor het slapen gaan en ervaar wat het voor jou doet!

Migraine….

Jarenlang heb ik er last van gehad. Veel dingen geprobeerd, van hoge doseringen paracetamol/ibuprofen tot lidocaïne injecties om de hormonen in balans te krijgen. Uiteindelijk geëindigd bij triptanen om mijn hele zenuwstelsel plat te leggen (althans zo voelde het). Alle middelen kenden bijwerkingen die soms minstens zo vervelend waren. Ik had me er eigenlijk al bij neer gelegd, dat dit was wat het was.

Toen ik startte met de opleiding tot voedingscoach was een van de eerste opdrachten om twee weken een voedingsdagboek bij te houden. Hieruit bleek al snel dat ik een groot koolhydraten fan was en de inname van eiwitten minimaal was. Ik dacht altijd dat ik best goed bezig was. Vanaf dat moment ben ik meer eiwitten gaan eten en werd de hoeveelheid koolhydraten verminderd, als ik koolhydraten at dan bij voorkeur langzame koolhydraten. Daarnaast kreeg ik aandacht voor goede vetten. Een paar maanden later moesten we bespreken of we verandering hadden gemerkt en kwam ik tot de conclusie dat ik al zeker 2 maanden geen migraine had gehad! Wat een mooie “bijwerking” van gebalanceerd eten! Inmiddels heb ik veel meer kennis van voeding en de impact die voeding op onze hormonen heeft, stop daar nog een dosis stress bij en alle seinen voor migraine staan op groen.
Iedereen is anders en ik zal dan ook niet zeggen dat dit voor iedereen werkt. Maar ik geloof wel dat goede gebalanceerde voeding de basis vormt voor een goede werking van je lichaam. Dus baat het niet, schaadt het niet!

Vitaalcoach Hilversum op TV

Vitaalcoach Hilversum was op tv bij RTL 4 in een aflevering van Da’s Goed Geregeld. Deze aflevering stond in het teken van coaching en verschillende coaches werden bezocht om Natasja te helpen weer wat fitter te worden. Vitaalcoach Hilversum vertelt wat vitaliteit inhoudt en hoe je verschillende onderdelen hiervan kan inzetten om je fitter en energieker te voelen.

Ben je benieuwd naar een inkijkje bij Vitaalcoach Hilversum, kijk dan de uitzending rechtstreeks via deze youtube link.

Foto van Dennis Haage – imdennis.nl