Nieuwe groep CooL (GLI) van start op 3 oktober

Wil je je energieker voelen? Fitter worden? Wat kilo’s afvallen en blijvend gezondere keuzes maken? Dan is CooL iets voor jou! Coaching op Leefstijl (CooL) is een 2 jarig traject waarbij je zowel in groepsverband als individueel aan de slag gaat met je leefstijl. Dit traject wordt begeleid door een registreerde GLI uitvoerder. Heb je een BMI > 30 of een BMI > 25 met verhoogd risico op hart- en vaatziekten of diabetes, dan vergoedt jouw basisverzekering dit traject. De huisarts checkt of je voldoet aan de criteria.
In Hilversum start een nieuw traject donderdag 3 oktober om 20 uur bij Vitaalcoach Hilversum. Er zijn nog een paar plekken beschikbaar. Heb je vragen of wil je meedoen, laat het me weten via een PB of telefonisch.

3 gratis tips voor een gezondheidsboost

Een inkijkje in mijn werk en 3 gratis tips:

Als vitaalcoach/leefstijlcoach hanteer ik een holistische visie om gezondheidsklachten te verbeteren. Dit kunnen heel verschillende klachten zijn, van veel stress ervaren en vermoeid zijn tot klachten met overgewicht en het spijsverteringsstelsel.

Vaak zie ik dat hier steeds dezelfde belangrijke hormonen aan ten grondslag liggen. Het begint meestal alleen met wat vage klachten, die je hier niet meteen aan relateert. Maar als je op deze manier doorgaat, kunnen die klachten uiteindelijk steeds erger worden. Het lichaam is namelijk geen onuitputbare bron. Daarom geef ik je deze 3 tips, dan kan je vandaag nog starten om je lichaam weer beter in balans te krijgen:

TIP 1: neem 3 eetmomenten op een dag en eet zo min mogelijk “snelle koolhydraten / suikers”.

TIP 2: neem elke 2 uur een ontspanningsmomentje: doe een ademhalingsoefening of ga een stukje wandelen.

TIP 3: ga twee weken lang op hetzelfde tijdstip naar bed, zodra je moe begint te worden. Vermijd blauw licht in de avond.

Lees hieronder verder welke hormonen hierbij betrokken zijn en waarom deze tips werken….

Insuline: Insuline regelt de opname van “suikers” in de cel. Zodra we iets gegeten hebben, stijgt ons insulineniveau en dat zorgt ervoor dat de suikers de cel in kunnen, daarna daalt de insuline weer. Ze noemen insuline wel de grote verstoorder van onze hormonen, omdat we tegenwoordig de hele dag door “dingen” in onze mond stoppen, met continue schommelingen tot gevolg. Beter is het als ons insulineniveau zo’n 2-3 keer op een dag piekt.

Cortisol: ons “stress” hormoon, maar dit hormoon zorgt er ook voor dat we ‘s ochtends wakker kunnen worden. Normaal is ons cortisolniveau om 5 uur in de ochtend op zijn hoogst en daalt dan gedurende dag. De hoofdfunctie van cortisol is glucose in het bloed vrijmaken, zodat onze spieren suikers hebben om in actie te komen. In onze 24/7 wereld is ons cortisol niveau continu aan het pieken, met uitputtingsverschijnselen tot gevolg. Al onze energie gaat naar dit systeem, spiermassa wordt afgebroken voor extra brandstoffen en buikvet wordt opgeslagen omdat dit minder energie kost. De enige manier om dit te doorbreken is om vaker te ontspannen. Door ontspanning komt je lichaam weer in de rust en herstel modus. GABA is een lichaamseigen tranquillizer en kan als supplement helpen om rustiger te worden.

Melatonine: dit hormoon stuurt onze biologische klok aan, in de ochtend is het laag en zodra het donker wordt gaat het omhoog. Melatonine wordt verstoord door blauw licht (telefoons, ipads, televisie), maar ook bijvoorbeeld nachtdiensten en reizen door verschillende tijdzones verstoren het natuurlijk slaapritme. Als ons slaapritme verstoord is, heeft dat onder andere invloed op ons verzadigingsgevoel, dat werkt minder goed en we krijgen trek in zoetigheid.
Gemiddeld is 7-8 uur slaap voldoende. Vermijd blauw licht in de avond en doe iets waar je rustig van wordt zodat je beter kan slapen. Lavendelolie kan helpen voor een betere nachtrust. 5-HTP is een voorloper van serotonine (gelukshormoon) en melatonine, dit supplement kan de slaapkwaliteit verbeteren.

Loop je vast of heb je meer hulp nodig, dan kan je altijd contact met me opnemen (info@vitaalcoachhilversum.nl).

Gecombineerde leefstijl interventie en vitaalcoach

UPDATE 21-6-2019: Vitaalcoach Hilversum heeft zich aangesloten bij de BLCN (beroepsvereniging voor leefstijlcoaches nederland). Na de zomervakantie zal er een nieuwe groep starten met een leefstijlprogramma. Heb je interesse, mail dan naar info@vitaalcoachhilversum.nl voor de starttijden en beschikbaarheid. 

Sinds 1 januari is de GLI in het basispakket een feit, oftewel Gecombineerde Leefstijl Interventie. Een enorme stap voorwaarts! Genezen met behulp van leefstijl in plaats van medicijnen.

Ik krijg nu regelmatig de vraag of de vitaalcoach ook in het basispakket zit. Een vitaalcoach begeleidt mensen naar een gezondere leefstijl op basis van voeding, beweging, ontspanning en gedrag. Dezelfde elementen als in de GLI.

Globaal zijn er de volgende verschillen:

  • Voor de GLI uit het basispakket heb je een verwijzing van je huisarts nodig, daarvoor komen mensen in aanmerking met een matig verhoogd risico door overgewicht (meestal BMI > 30).
  • Voor een vitaalcoach heb je geen verwijzing van je huisarts nodig en kan in principe iedereen die iets aan zijn leefstijl wil veranderen terecht*.
  • Een vitaalcoach heeft de diploma’s personal trainer, voedingsdeskundige en life coach. Alle kennis en adviezen komen vanuit de vitaalcoach. Adviezen voor voeding worden gedeeltelijk vergoed uit de aanvullende verzekering.
  • Bij de GLI worden meerdere experts ingeschakeld voor het traject, waarbij de leefstijlcoach zich richt op de motivatie en de gedragsverandering van de cliënt.
  • GLI bevat een vastomlijnd, goedgekeurd, traject van 24 maanden.
  • De trajecten bij een vitaalcoach variëren van duur en inhoud afhankelijk van de cliënt.

*als er sprake is van verhoogd gezondheidsrisico op basis van onze rode vlaggen lijst, zullen wij in contact treden met de huisarts.

Wat werkt wel!

Tijdens de informatie avonden kwam het thema WWW aan de orde, oftewel WAT WERKT WEL. Wat bedoel ik hiermee?

Ons lichaam heeft globaal gezegd twee standen: de stress stand en de ontspannings (herstel) stand, ook wel de orthosympathicus en de parasympathicus genoemd. Als je lichaam in de ontspanningsstand staat, kan die niet in de stress stand staan en vice versa. Er kan dus maar een van beide aanstaan.

We zijn geneigd veel tijd te besteden aan de dingen die NIET goed zijn gegaan en maken ons druk om van alles wat eventueel MIS kan gaan. Door daarmee bezig te zijn staat je lichaam eigenlijk continu in de STRESS stand.

Als je focust op wat wel GOED gaat en je vaker doet wat je LEUK vindt, activeer je je PRETbrein en komt je lichaam in de ontspanningsstand. Pret aan, stress uit!

Besteed dus liever tijd aan wat wel werkt en wat je leuk vindt, dat is leuker en is ook nog eens beter voor je lichaam! Win-win toch?

Wat werkt wel voor jou?

Gezonder, fitter, slanker in een uur, hoe dan….

Heb jij al lange tijd last van moeheid of heb je weinig energie? Ervaar je veel stress en wil je weten hoe je dit kan verminderen? Wil je graag afvallen, maar dan op een duurzame manier? Wil je gewoon beter in je vel zitten? Kortom wil jij je fitter en energieker voelen?

Ik laat je in een uur zien hoe je met kleine stappen heel veel kan bereiken, dat het niet moeilijk is en dat iedereen het kan.

Verwacht geen wonderpil of ijsbad, maar als je meer wilt weten over blijvend resultaat, dan is deze gratis informatie avond wat voor jou.

Na dit uur weet je hoe je meer energie krijgt, je gewicht beter onder controle krijgt en je in het algemeen beter gaat voelen.

Wacht niet langer en ga voor blijvend resultaat!
Informatie / reserveringen via info@vitaalcoachhilversum.nl
Er is plek voor maximaal 10 deelnemers
Data:
Eerstvolgende informatie avond zal in de lente worden gepland

Hoe krijg je je hormonen weer in balans?

Ik krijg regelmatig de vraag hoe je je hormonen weer in balans kan krijgen en of daar een supplement voor is. Dat is best complexe materie, maar ik zal proberen hier een zo begrijpelijk mogelijk en nuttig antwoord op te geven.

Voeding  speelt een belangrijke rol bij de hormoonhuishouding. Als er onvoldoende energie uit onze voeding komt, vindt er een herverdeling plaats, waarbij bepaalde lichaamsfuncties altijd voorrang hebben,  zoals overleven (hormonen cortisol en insuline). Andere processen kunnen dan minder goed worden uitgevoerd (zoals bijv de spijsvertering en slaaphormoon melatonine).

Er zijn drie heel belangrijke hormonen en als die uit balans zijn, is de rest vaak ook uit balans. Hieronder noem ik ze en wat je er aan kan doen om ze beter in balans te krijgen:

Insuline: Insuline regelt de opname van “suikers” in de cel. Zodra we iets gegeten hebben, stijgt ons insulineniveau en dat zorgt ervoor dat de suikers de cel in kunnen, daarna daalt de insuline weer. Ze noemen insuline wel de grote verstoorder van onze hormonen, omdat we tegenwoordig de hele dag door “dingen” in onze mond stoppen, met continue schommelingen tot gevolg.  Beter is het als ons insulineniveau zo’n 2-3 keer op een dag piekt.
TIP: neem 3 eetmomenten op een dag en eet zo min mogelijk “snelle koolhydraten / suikers”. 

Cortisol: ons “stress” hormoon, maar dit hormoon zorgt er ook voor dat we ‘s ochtends wakker kunnen worden. Normaal is ons cortisolniveau om 5 uur in de ochtend op zijn hoogst en daalt dan gedurende dag. De hoofdfunctie van cortisol is glucose in het bloed vrijmaken, zodat onze spieren suikers hebben om in actie te komen. In onze 24/7 wereld is ons cortisol niveau continu aan het pieken, met uitputtingsverschijnselen tot gevolg. Al onze energie gaat naar dit systeem, spiermassa wordt afgebroken voor extra brandstoffen en buikvet wordt opgeslagen omdat dit minder energie kost. De enige manier om dit te doorbreken is om vaker te ontspannen. Door ontspanning komt je lichaam weer in de rust en herstel modus.

TIP: neem vaker een ontspanningsmomentje, doe een ademhalingsoefening , ga een half uurtje wandelen, of doe een andere activiteit waar jij van tot rust komt. GABA is een lichaamseigen tranquillizer en kan als supplement helpen om rustiger te worden. 

Melatonine: dit hormoon stuurt onze biologische klok aan, in de ochtend is het laag en zodra het donker wordt gaat het omhoog. Melatonine wordt verstoord door blauw licht (telefoons, ipads, televisie), maar ook bijvoorbeeld nachtdiensten en reizen door verschillende tijdzones verstoren het natuurlijk slaapritme. Als ons slaapritme verstoord is, heeft dat onder andere invloed op ons verzadigingsgevoel, dat werkt minder goed en we krijgen trek in zoetigheid.

TIP: herstel zoveel mogelijk je slaapritme, gemiddeld is 7-8 uur slaap voldoende. Vermijd blauw licht in de avond en doe iets waar je rustig van wordt zodat je beter kan slapen. Lavendelolie kan helpen voor een betere nachtrust.  5-HTP is een voorloper van serotonine (gelukshormoon) en melatonine, dit supplement kan de slaapkwaliteit verbeteren.

Bovenstaande tips komen je vast bekend voor en zijn niet eens heel moeilijk om te realiseren. Probeer eens stap voor stap elke tip op te volgen en kijk of je je er beter door gaat voelen. Loop je vast of heb je meer hulp nodig, dan kan je altijd contact met me opnemen.

Vitaalcoach Hilversum op TV

Vitaalcoach Hilversum was op tv bij RTL 4 in een aflevering van Da’s Goed Geregeld. Deze aflevering stond in het teken van coaching en verschillende coaches werden bezocht om Natasja te helpen weer wat fitter te worden. Vitaalcoach Hilversum vertelt wat vitaliteit inhoudt en hoe je verschillende onderdelen hiervan kan inzetten om je fitter en energieker te voelen.

Ben je benieuwd naar een inkijkje bij Vitaalcoach Hilversum, kijk dan de uitzending rechtstreeks via deze youtube link.

Foto van Dennis Haage – imdennis.nl

Meer spieren, minder vet

Wil jij je spiermassa omhoog hebben en je vetmassa naar beneden? Dan is de balans in je lichaam tussen anabool en katabool zijn belangrijk.

Anabool betekent groei, opbouw. Katabool betekent afbraak, afbouw.

Wil je meer spiermassa creëren, dan moet je dus anabool worden, dit doe je bijvoorbeeld door krachttraining te doen. Krachttraining stimuleert de aanmaak van groeihormonen en testosteron. Wil je tegelijkertijd ook vetmassa verliezen dan moet je lichaam katabool zijn. Klinkt ingewikkeld he? Hieronder leg ik twee verschillende situaties uit:

  1. We noemen een lichaam positief anabool als we spiermassa opbouwen en positief katabool als we vetmassa verliezen. Dat is wat we meestal willen.
  2. Het omgekeerde komt ook voor: negatief anabool en negatief katabool, oftewel je wint vet en verliest spieren. Niet heel wenselijk voor ons lichaam.
  3. Er zijn ook vormen hiertussen in.

Om jouw gewenste situatie te bereiken is het belangrijk om te weten hoe je moet sporten, hoe lang je moet rusten en hoe je moet eten, zodat je niet de verkeerde balans krijgt. Een vitaalcoach kan je daarbij helpen, die zorgt voor een goede balans in je lichaam tussen anabool en katabool zijn.